2009. április 7., kedd

Elvárások? Miért?

Minap, teraszom kényelmes napozóágyában elmélkedtem egy rövid ideig, amikor egy fiú barátom telefonja gyorsan visszaterelt valós életembe. Miután felvettem telefonját udvarias kérdésekkel bombázott. A: "hogy vagyok, mikor megyek dokihoz és a minden rendben" kérdéskör megvitatása után, elkezdte monológját. Először nem is értettem miről beszél, mit is akar… Teljesen kétségbe esve fonta egymásba mondatait. A lényeg: Egy lány megérintette Őt érzelmileg és ez a lány most tovaillant. Illetve egy mondvacsinált indok után máris, szinte köddé vált … "Hogy lehet ilyet tenni, mit képzelünk mi nők magunkról…? Milyen lehetetlen helyzet, mennyire nincs beleszólása…"
És én csak nevettem. Nevettem, mert a fiú csajozós életét pontosan ismerem, és most végre azt láttam vissza, amiket Ő okozott eddig a nőknek. Mert hiába mondogattam neki anno a véleményemet és hiába intettem óva az ő hanyag néha felelőtlen viselkedéséért…(amit meg is értett, de betartani már ritkábban tudott) ezért időnként falra hányt borsónak éltem meg tanácsaimat. De most, végre eljött az, amire már talán valahol vártam. Egyszer neki is bele kell saját tükrébe néznie. Hát igen, amit jelen pillanatban ott lát, az elég fájdalommal jár. Megmondom őszintén sajnáltam is meg nem is. Először nem tettem mást, mint hagytam, had beszéljen, had panaszkodjon, had szidja azt, akit akar… Kérdéseket is tett fel, de azonnal meg tudta azokat válaszolni. Szinte jól elbeszélgetett önmagával. :-) Mikor elkezdte véleményemet kikérni, volt ám ott megszeppenés. Csak úgy dőltek belőlem a szebbnél-szebb észhez térítő mondatok. Pontosan tudja, én nem az a lány vagyok, aki ilyenkor a kis buksiját, a lelkét megsimogatja és együtt érzek vele. Azt nem az én telefonszámom végén fogja megkapni. Végig hallgatott és szinte láttam, amint fejben jegyzetelt. :-) Most tényleg megértette (hiszen saját bőrén tapasztalta) az ok-okozat példákat, a hibákat és a mit hol is rontott el….témakört. Majd a végén, már teljesen meggyötörten csak ennyit mondott: -"Na pont ezekért, a kemény mondatokért hívtalak, nem csalódtam benned. De figyelj, most akkor mi legyen?" Pasiiiiii! Amikor baj van, rohanunk egy olyan emberhez, akinek döntésére hallgatni akarunk, és talán így könnyebb a következő lépés felelősségét hárítani… Vagy nem tudom miért tőlem várja a „kijózanodást”. Talán piszokság volt részemről, talán nem, de én a küzdést, a harcolást adtam fel leckének neki. Mert rohangálhat a nőkhöz vezető folyosón, de könyörgöm, ne torpanjon meg annál a sorompónál, ami az első akadályt jelenti. És ha már ott a tovább haladást gátló tényező, ne forduljon azonnal vissza. Mert azzal semmi mást nem ér el, csak újra a start vonalra helyezi Önmagát. Az újabb akadálynál, újabb nőnél ugyanúgy elismételheti ezt a rövid szakaszt… de ekkor azt mondjuk, hogy csak átélte, de nem tanult belőle semmit. Annak meg mi értelme? Az ég adta világon semmi. A mostani, legalábbis az én korosztályom férfijaiból „kispórolták” a küzdést, az udvarlást… Annyira kényelmesekké váltak, hogy ihaj! (Jó kivételek léteznek, mint pl. kedves ötvös barátom!) A nő szerepe, vagy inkább a nőért való rajongás már nem ugyanaz, mint régen. Már nem akarják a férfiak kinyitni az ajtót, már nem fontos, hogy virágot vegyenek, hogy váratlanul kedves üzenetekkel lepjenek meg minket… már csak az a fontos, hogy nekik férfiaknak jó legyen. Ráadásul a találkozó többsége is akkor történjen, amikor Ők ráérnek… Áááááá véletlenül sem önzőség. Tényleg sokat kérünk mi nők?

Tegnap este egyik barátnőmmel ugyanezt a témát feszegettük. Figyelmembe ajánlott egy filmet. Címe: Nem kellesz eléggé. Abban látható, hogy mennyire szánalmasan rángatható marionett bábuként tudunk létezni, mindazért, hogy egy pasit megszerezzünk, megtartsunk, megbocsássunk… Mindenképpen megnézem a filmet, mert lehet időnként majd magamra ismerek, sajnos. De legalább már öniróniával tudok rajta illetve saját magamon nevetni. Az elmúlt években elég kemény leckéket „vettem” a férfi nem által. Rögös utamon előre haladtam. Pár évvel ezelőtt képes voltam folyamatosan telefonomat lesni, hátha hív, hátha üzen… És ha megérkezett az, amire minden nap vártam, persze, hogy azonnal felborítottam még a nem létező programjaimat is. Mára fordult a kocka. Már nem így van. Legalábbis az elkövetkező napok vizsga tételei számomra ezek lesznek. :-)
A fiúval, aki kétségbeeső jelzéseit "adta le" nekem a minap, ma együtt ebédelek. De éjjel írt sms-t, hogy a lány már kezd összezavarodni és kezd felé fordulni. Ennek meg Ő végtelenül örül. És mi kellett hozzá? Pár kedves szó, pár kedves sms, egy jól kitalált randi helyszin és kész.
Számomra szomorú, hogy a férfiak odafigyelése az idők folyamán elvárássá alakult és nem a természetes kategória alap eleme maradt.

8 megjegyzés:

Névtelen írta...

Most védenem kellene a becsületünket, de nem teszem, inkább tovább gondolom kicsit...
Fogyasztók vagyunk mi is, ahogy ti is. Bagdy Emőke véleményét osztom, hogy a fogyasztói társadalom besurrant a mindennapjainkba. Termékek az emberek is, amíg jó, kell, ha kicsit "macerás", elromlott, azonnal eldobjuk, majd megyünk beszerezni az újat nem bíbelődünk a javítással. Ebben mindenki résztvevő, akkor is ha személyisége "tapasztalata" más is mondat vele. Nincs tanulás, csak vélt tanulás. A média - és ezt Te Krisztuka igazán tudod - erősebb manapság mint a saját vérünk. Nem vagyok optimista ezen a téren. Ahol már a gyereket a célpontok, amikor a Tescofélé az új fogyasztói templomok, akkor az emberek oda fognak menni gyónni.
A férfiakat a teljesítménykényszer, a nőket a külsőségek nyomorítják meg.
Még valami? ;-)

P.

Krisztuka írta...

De a férfi elvárja a nőtől, hogy legyen meleg vacsora, tisztaság, frissen vasalt ing... ez a nőnek természetes, így megcsinálja. Akkor a nők mért is nem várhatnak el alap vagyis természetes dolgokat "cserébe"?
Abban igazad van, hogy a férfiak a teljesítménykényszer rabjai (de csakis a munkában) a nők meg sajnos a külsőségek rabjai. Ezzel nem is vitáznék. De egy kis odafigyelés a férfiak részéről elősegítené a nők számára természetesnek vélt dolgokat.
Mért egy oldalú ez a figyelem?

Lehet okolni a médiát, lehet bárkire rámutatni, hogy nem tanította meg neki senki... na de azért el lehetne lesni a szomszédtól, a baráttól, a ... nagyszülők elmondásaiból. És megjegyzem gyerek korunk könyveiben azért elég sok ilyen történet van, amikor a férfi udvarol. Akkor még mi sem a bugyuta tv műsorokat néztük, hanem szívtuk magunkba a kultúrát. Mostanság is elég kötelező olvasmány van feladva. Még, ha dvd formában is nézi meg a tanuló, akkor is szembesül a régi kor alap formáival.

Névtelen írta...

Jól mondtad, régi kor alapnormái.
Szerinted a barátod aki "megégette" magát mit látott a családjában? Apuka tiszteli a nőt/feleségét, vagy csak élnek egymás mellett? Miért van az hogy egy két férfi tárgynak használja a nőket, míg mások képtelenek erre? Fontos a családmodell, ami manapság ritka mint a fehér holló. Igenis okolom a médiát, okolom, mert nem azt adja amire szükség lenne, hanem amit úgy gondolnak "egyesek" ->(van egy kis konspirációs teóriám is erről: mit könnyebb irányítani egy birkacsordát vagy egy képzett egyéniségekből álló csoportot?) hogy szükség van rá. Szerinted a reality show-k miért ilyen sikeresek? Miért van ilyen hatalma ennek a k..a doboznak? Mint régen a tábortűzhöz ma e mellé kuporodnak le az emberek és nézik a sok szart. Maunika show, Gyauzike stb.
Nesze neked családmodell...:-)
A kölcsönösségben teljesen igazad van, hiánycikk.
Erről egy érdekes dolgot olvastam.
Egy átlag nő kb 10 sérelem után kezd el panaszkodni, míg egy átlag férfi 3 elszenvedett "sérelem" után. Sokkal hamarabb kitörnek ha nem éreznek valamit kompenzáltnak.
A zsörtölődés szót szint kizárólag női jelzőként használjuk, talán pont a fenti okok miatt. Tudom - a saját példámból is - hogy az első jeleire ugranom kell, mert ha egyszer beindul akkor már maga alá temet. A trükköm: elkezdem kompenzálni: zárat-gépet-karnist-bigyót szerelek. :-) Nahhh... néha még virágot is veszek. :-)
Jó veled vitatkozni, mikó gyüssz? ;-)
U.I.: a gyerek olvasson ne DVD-n nézze a kötelezőt... Fejlődjön a fantáziája, ne adjuk készen neki a karaktereket.

P.

Krisztuka írta...

A családmodell nagyon fontos. De! Nálatok sem volt olyan családmodell, amit a házasságodban mintázol. Neked akkor mért sikerül odafigyelned a környezetedre, mért tudsz virágot venni... ? Mert akarsz változni, mert látod a másikat!

A nők azért panaszkodnak később, mert görcsösen ragaszkodni akarnak valakihez. Ezáltal képesek a legnagyobb kincsüket is feláldozni a kapcsolatért. Vagyis semmibe veszik és "beáldozzák" önmagukat egy illúzióért. Elvesztik egyéniségüket, csak legyen valakijük.

Mondhatjuk, hogy hozzuk gyerekkorból, de én azt gondolom, hogy a hozott dolgokat felnőttként pontosan látnunk kell, hogy szüleinknél mindez hová vezetett. Ők egy tükröt tartanak előttünk, hogy: „ha ezt az utat járod, ilyen lesz minden körülötted.”
A változás rajtunk múlik! A lépések, az odafigyelés... semmi más, csak elhatározás kérdései.

Mikor megyek hozzátok? Ma Melbourne-Hong Kong-London érintésével Budapesten landol egy számomra fontos gép. Annak egyik utasától teszem függővé az elkövetkező 1hónapom napjait. (utána 6hónapra munka végett visszamegy Mebournebe) Valamerre billennie kell ennek a „kapcsolatnak.” Nem fogom elveszíteni önbecsülésem :-) Legalábbis így tervezem.
Sírni, vagy nevetni szóval inni, mindenképpen megyek. Idő kérdése :-)

KisVirág írta...

Hm, bocsánat, közbeszólhatok...? :)
Szóval, fura, mert én egy családban láttam két családmodellt. Dönthettem volna bármelyik mellett, mégis az egyik fogott meg, a "jobbik". Én döntöttem, én választottam. Krisztukának igazat adok, mivel magam döntöttem - elég fiatalon -, hogy melyiket követem, melyik oldalon állok, és bennem volt a "változtatni akarok" jelmondat! És én nem nézek mindenféle agymosó hülyeségeket, ezt is én választottam. Ha pedig mégis előfordul, mert egy-egy kába pillanatomban rajtaragad a szemem, inkább jót röhögök – igaz, sírnom kellene –, és konstatálom, én nem esem ebbe az elbutult csapdába. Saját választás :)
Petikének is igazat adok, mert a média bizony kihasználja az ellustult polgárságot, a minimalista létet és ezzel olyan elferdített képet mutat a "tudatlan”, önállóan dönteni képtelen embereknek, hogy azok önmaguk tudta nélkül ferdülnek.
És látod, Petikém, Te változol, változtatsz, pedig ülhetnél feltett lábbal a fotelban a vacsorát várva. Igaz nem ezt láttad, de ettől függetlenül lehetne ez a választásod! Figyelsz, törődsz, s nem csak azért – ne tagadd – hogy béke legyen, hanem azért is, mert ez így Neked is sokkal jobb! :)
Köszönöm a figyelmet :)

Névtelen írta...

Figyeled Krisztuka?
KisVirág nyomott mind a két oldalra egy puszit! :-)
P.

Krisztuka írta...

Amikor olvastam KisVirág sorait az elején nőtt az egóm. Igen, Nekem ad igazat, közben mosolyogtam. Majd ahogy tovább olvastam sorait, látom Neked sem mond ellent. Mosoly, már fejjel lefelé görbült számon :-(

Ezek szerint kihirdethetjük a patt helyzetet :-)

Névtelen írta...

Ki vagy Te?
A többit remélem tudod... :-)))

Nem tudom feltűnt e, hogy nem is vitatkozunk, ugyanarról beszélünk csak más megközelítésből. Szerintem a társadalom romlott, szerinted meg csak a férfiak. Remélem Mr. Ausztrália nem ront a megítélésünkön. :-)

P.